Sunday, October 25, 2009

OKU Perlu Belajar Berdikari : Elak Eksploitasi Diri dan Dihina

Sunday, October 25, 2009 |


Orang Kurang Upaya.

Pada namanya, kita sebagai manusia mesti ada rasa kasihan.

Tapi kenapa mesti mengeksploitasikan diri sendiri?

Mintak sedekah sana sini.

Orang kurang upaya ni, bukannya kurang segala tubuh badan. Sikit je.

Mungkin takder kaki, tapi masih ada mata, dan tangan.

Mungkin takder mata, tapi masih ada tangan dan kaki.

Mungkin takder tangan, tapi masih ada kaki.

Well, I personally know a person yang memang sejak dari lahir tak ada both hands. But he went to school like normal people, belajar macam biasa.

He writes, he eats, with his legs. Tuhan bagi flexibility to his legs, so he can do everything dengan kaki. Alhamdulillah, he managed to enroll himself as a law student in UiTM. Malah, dia masih ada kudrat untuk join MERCI ke Acheh dan memberi pulak bantuan kepada orang lain yang dikira lebih memerlukan.

Semua orang ada pendapat masing-masing.

Bagi saya, they should lead a normal life. Go to normal schools, Bergaul with normal people. Because selagi they are normal mentally, maksudnya mereka normal. But of course during exams, and their learning hours should be extended, and maybe the teachers should give some support whenever they need it. Tapi jangan sampai merendahkan diri sendiri dan minta dikasihani. Itu jalan mudah.

Tak salah kalau kita derma kepada OKU yang sedang berusaha. Jual barang, for example tissue packet. Kalau rasa nak bantu, beli lah tissue tu, kalau jual RM 1, bayar la RM 2. Takpe. Tapi yang berjalan ke hulu ke hilir bawa tong kosong dengan tongkat, kepit baby bawah ketiak mintak sedekah… itu tak patut.

Bayangkan, orang buta pun masih boleh menganyam tikar. Sebab Tuhan tu Maha Kuasa. Setiap orang ada cacat celanya, dan ada kemahiran masing-masing. Gunakan lah dengan sehabis baik. Gambar yang di atas ni, orang-orang buta sedang sailing. Sebab bagi mereka, mereka cacat penglihatan, tapi tangan dan kaki masih boleh digunakan.
God Bless.
Hari ni, ada pulak berita OKU ditangkap kerana merogol gadis bawah umur. Hmm.. bila nak mintak belas kasihan, tahu nak mengasingkan diri dari normal people, tak payah kerja sebab cacat, tak sama macam orang lain. Tapi, bila nafsu dah macam binatang, “saya hanya manusia biasa”.

Dekat KL Sentral, hari tu tengah ramai-ramai orang jalan tu, ada lah satu mamat OKU ni, konon mintak sedekah, tapi bermain dengan ‘anu’ nya kat situ. Aduhai...

Tak tahu nak kata.

Our RearView


Related Posts



0 comments:

Post a Comment

Statistik

Perhatian kepada pengunjung blog Suara Oku..

Blog ini adalah bertujuan untuk memberi informasi terkini dan memperjuangkan nasib Orang Kelainan Upaya(OKU) di Malaysia.

Justeru itu pihak blog memohon jasa baik pengunjung untuk menyumbang sebarang informasi berkenaan kempen,artikel dan apa sahaja yang melibatkan OKU.
Pihak blog juga ingin mengajak rakan-rakan di luar yang berminat untuk menulis mengenai OKU untuk menyertai kami terutamanya daripada golongan OKU sendiri.
Pihak blog juga amat menghargai sekiranya rakan-rakan membuat pautan blog ini di blog anda.

Sebarang pertanyaan dan cadangan silalah email pada :
suaraoku@gmail.com.
-Terima Kasih-

"Bukan Wang Yang Ku Pinta, Cuma Secebis Perhatian "

OKU'S Supporter Blogger

OKU'S Supporter Blogger

Pandangan Anda


ShoutMix chat widget

Followers

 
Copyright © Suara OKU | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog