Tuesday, October 20, 2009

Orang Kelainan Upaya Boleh Mendidik dan Menerima Pendidikan Agama

Tuesday, October 20, 2009 |

Baru-baru ini saya telah menghadiri interaktif dakwah training yang dianjurkan oleh PERKIM di Ampang. Banyak yang telah saya perolehi ketika mengikuti IDT. Misalnya, saya mengetahui cara berdakwah kepada orang islam dan sebagainya.
Dipendekkan cerita dalam sesi soal jawab, saya telah mengemukakan suatu soalan kepada penceramah, iaitu “Sejauh mana pendekatan dakwah yang diberikan kepada golongan OKU?.

Saya tidak mahu menceritakan lebih lanjut apa jawapan yang diberikan oleh penceramah. Namun, saya bersyukur penceramah tersebut sudi membantu dan akan memaklumkan perkara ini kepada pihak JAKIM untuk tindakan selanjutnya. Apa-apapun terima kasih saya ucapkan kepada penceramah tersebut kerana sudi membantu masalah yang dihadapi oleh golongan OKU.

Satu perkara yang perlu diketahui bahawa golongan OKU layak menerima pendidikan agama. Siapa kata golongan pekak, buta dan yang mempunyai kecacatan anggota tidak layak menerima dakwah dan mempelajari konsep ketuhanan. Hanya mereka OKU yang mempunyai kecacatan mental sahaja yang tidak layak. Itupun jika golongan OKU yang mempunyai kecacatan mental yang tidak teruk pun masih mempunyai hak untuk mendapat didikan agama.

Pernah diriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah s.a.w. telah didatangi oleh Ummu Maktum, iaitu seorang yang cacat penglihatan. Pada ketika itu Rasulullah s.a.w. sedang sibuk melayani para penguasa Quraisy dan mendakwah mereka kepada agama Islam. Melihat kehadiran Ummu Maktum, baginda pun memalingkan muka baginda daripada beliau kerana ingin menumpukan perhatian kepada para penguasa Quraisy tersebut. Dengan kejadian itu, Allah s.w.t pun mengwahyukan ayat 1-11, Surah Abasa yang bermaksud:

“Ia memasamkan muka dan berpaling kerana ia didatangi orang buta. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya wahai Muhammad)? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran agama yang didapati daripadamu)! ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya. Adapun orang yang merasakan keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi ( kepada ajaran al-Quran), maka engkau bersungguh-sungguh melayaninya. Padahal engkau tidak bersalah kalau ia tidak mahu membersihkan dirinya (daripada keingkarannya). Adapun orang yang segera datang kepadamu, dengan perasaan takutnya (melanggar perintah-perintah Allah) maka engkau berlengah-lengah melayaninya. Janganlah melakukan lagi yang sedemikian itu! Sebenarnya ayat-ayat Al-Quran adalah pengajaran dan peringatan (yang mencukupi).”

Daripada riwayat diatas jelas membuktikan bahawa sebenarnya, golongan kurang upaya layak menerima didikan agama. Namun, masalah yang dihadapi ialah tanggapan masyarakat kita terhadap golongan kurang upaya sangat menyedihkan. Mereka beranggapan bahawa golongan OKU ini, (maaf saya katakan mungkin terlalu kasar), seorang yang bodoh, tidak tahu apa-apa dan sebagainya. Realitinya, dalam sesuatu majlis keilmuaan tiada peluang diberikan kepada golongan OKU untuk mendapat ilmu keagamaan. Misalnya, tiada juruisyarat dalam majlis ceramah agama, tiada tempat duduk khas untuk golongan cacat upaya dan sebagainya. Selain itu, terdapat kurangnya buku keagamaan Braille untuk golongan buta, perkhidmatan pembimbing keagamaan kepada golongan OKU dan sebagainya. Kebayakan persatuan OKU kurang menitikberatkan unsur-unsur keagamaan hanya segelintir sahaja. Namun, perkara yang menyedihkan terdapat persatuan bukan beragama islam yang cuba melindungi dan memberi pendedahan terhadap agama mereka kepada golongan OKU. Hal ini menyebabkan kebanyakan golongan OKU lebih tertarik dengan agama lain berbanding dengan agama islam.

Jika saya mampu merlakukan atau bertindak dan mempunyai kuasa, insyallah saya akan menangani masalah ini dengan segera, tetapi apakah daya saya hanya seorang pelajar yang masih mentah dan mempunyai pemikiran yang cetek. Bukan ada seorang pun ingin mendengar luahan saya ini malah tidak seorang pun yang ingin membantu dan memperjuangkan nasib golongan OKU tentang keagamaan. Mereka sibuk membincangkan hak asasi golongan OKU tetapi hak untuk mendapat didikan keagamaan tidak dittitikberatkan. Selain itu, kita sendiri yang mengambil ringan dengan masalah ini. Sebagai contoh, jawapan yang diberikan oleh masyarakat ialah “buat apa kita sibuk berdakwah kepada golongan OKU sedangkan orang yang normal pun tidak terdakwah lagi….” Agak menyedihkan apabila saya mendengar jawapan ini daripada segelintir masyarakat. Wahai masyarakat semua, sekiranya kalian ditempat mereka, adakah kalian berasa adil terhadap diri kalian kerana tidak diperdulikan langsung oleh masyarakat. Jangan biarkan golongan OKU ini terus hanyut dan sesat hanya gara-gara kita sendiri. Saya bimbang jika di akhirat kelak golongan OKU yang berakal ini akan menuntut kepada kita kerana tidak berdakwah kepada mereka.

Dalam membincangkan bab-bab ketuhanan, saya pasti golongan OKU terutama golongan pekak dan buta yang berakal seperti kita yang normal ini boleh menerimanya, tetapi memerlukan masa yang lama untuk membimbing mereka. Saya tertarik dengan Masjid Sri Petaling yang mempunyai jemaah tabligh pekak. Lihatlah, siapa kata golongan pekak atau OKU tidak tahu tentang konsep ketuhanan?. Malah mereka lebih hebat dalam membincangkan soal keagamaan. Selain itu, seperti pengakuan sahabat saya yang pekak, di negara Arab sendiri bimbingan terhadap agama sangat dititikberatkan.

Di Malaysia tidak kurang hebatnya, mempunyai ramai pendakwah, ustaz dan golongan yang mahir dalam agama. Namun, apabila saya menceritakan bab soal hak keagamaan kepada golongan OKU mereka seolah-olah diam seribu bahasa. Seperti mereka terfikir bagaimana untuk meyampaikannya? Malah cara mereka seolah-olah memandang rendah terhadap golongan OKU. Sebenarnya, di minda mereka tidak disetkan atau lupa untuk menyampaikan masej dakwah kepada golongan OKU. Hal ini demikian kerana, tiada pihak yang menitikberatkan perkara ini serta tidak dimaklumkan kepada pendakwah, ustaz dan sebagainya kerana mereka tidak mempunyai kepakaran dalam bidang itu. Jadi, yang harus bertanggungjawab dalam hal ini ialah guru-guru pendidikan khas, badan kebajikan dan sebagainya. Namun yang menyedihkan saya ialah, guru-guru Pendidikan Khas , badan kebajikan dan sebagainya memandang rendah terhadap kebolehan OKU dalam keagamaan. Malah, mereka sendiri yang menyatakan golongan OKU sukar menerima dakwah. Sangat memalukan kepada saya sebagai seorang guru pendidikan khas, apabila rakan seperjuangan saya yang bersama-sama membantu golongan OKU boleh berkata demikian… Seharusnya, mereka membela dan bersama-sama membantu tetapi sebaliknya. Hal ini disebabkan oleh sikap mengambil mudah dan malas untuk mendidik serta mengharapkan makan gaji semata-mata.

Saya kagum dengan pendidikan khas di Amerika Syarikat. Lihatlah sendiri guru-gurunya berwibawa dan bersemangat dalam membantu golongan OKU. Malah hak-hak asasi golongan ini terus terbela. Walaupun mereka OKU tetapi mereka masih mendapat didikan agama. Itulah yang saya harapkan berlaku di Malaysia kerana saya bimbang jika masalah ini tidak ditanggani dengan segera akidah golongan OKU akan tumbang. Maka terjadilah cerita-cerita OKU murtad, OKU tidak percaya agama dan sebagainya. Pada waktu itulah kita sibuk dan rungsing serta mencari langkah alternatif untuk membenteras masalah ini. Namun, semuanya telah terlambat disebabkan kecuaian diri kita sendiri.

Saya rasa sudah cukup saya mencoretkan tentang perkara ini, banyak perkara yang hendak diperkatakan, tetapi saya bimbang jika saya menulis lebih banyak lagi akan menyebabkan ketidakpuasan hati kalian. Oleh itu, saya berharap sesiapa yang ingin komen terhadap coretan saya kali ini, komenlah.. Saya tidak mahu anda membaca tetapi hanya mendiam diri dan menceritakannya dibelakang. Kalau boleh terus bercakap dan memberi pandangan supaya kita boleh berkongsi ilmu.

Kesimpulannya, saya berharap masyarakat perlu sedar dan mengambil masalah ini dengan serius. Jangan mengambil sesuatu perkara ini dengan mudah, tetapi jadikan perkara ini sesuatu perkara yang penting. Jangan suatu hari nanti, apabila nasi sudah menjadi bubur baru semua hendak bertindak kerana musuh-musuh islam sentiasa mencari jalan untuk menyesatkan kita. Sekian…

Coretan MeeZe89


Related Posts



0 comments:

Post a Comment

Statistik

Perhatian kepada pengunjung blog Suara Oku..

Blog ini adalah bertujuan untuk memberi informasi terkini dan memperjuangkan nasib Orang Kelainan Upaya(OKU) di Malaysia.

Justeru itu pihak blog memohon jasa baik pengunjung untuk menyumbang sebarang informasi berkenaan kempen,artikel dan apa sahaja yang melibatkan OKU.
Pihak blog juga ingin mengajak rakan-rakan di luar yang berminat untuk menulis mengenai OKU untuk menyertai kami terutamanya daripada golongan OKU sendiri.
Pihak blog juga amat menghargai sekiranya rakan-rakan membuat pautan blog ini di blog anda.

Sebarang pertanyaan dan cadangan silalah email pada :
suaraoku@gmail.com.
-Terima Kasih-

"Bukan Wang Yang Ku Pinta, Cuma Secebis Perhatian "

OKU'S Supporter Blogger

OKU'S Supporter Blogger

Pandangan Anda


ShoutMix chat widget

Followers

 
Copyright © Suara OKU | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog