Monday, October 22, 2012

Menunggu dalam takut

Monday, October 22, 2012 |

Jam 8.08 pagi, aku telah sampai di jeti feri Pulau Pinang. Apabila aku sampai, aku mencari bangku panjang yang selalu pemandu teksi duduk. Ada seorang nyonya telah membawa aku ke bangku panjang tersebut. Aku duduklah di bangku panjang itu sambil menunggu rakanku yang masih belum datang.

Sementara rakanku belum kunjung tiba, aku sempat jugalah mendengar sekeliling. Orang ramai lalu-lalang di situ. Ada yang baru keluar dari feri, ada yang baru turun dari bas. maklumlah, di situ, ada juga stesen bas Rapid Penang. Ramai juga wanita Vietnam. Aku tak tahulah, anak darakah, atau mak dara.

8.15 pagi, rakanku masih belum tiba lagi. Aku menunggu dan terus menunggu. Di masa menunggu itu, aku berasa agak takut juga. Yalah, manalah tahu tak pasai-pasai, ada orang berikan duit. nanti, orang salah anggap pulak yang kita ni duduk situ nak mintak sedekah. Kankah kes naya tu? Orang semakin ramai lalu-lalang di jeti feri itu.

8.30 pagi. Rakanku masih belum tiba. Aku menunggu lagi. Sudah hampir setengah jam rasanya ni. Dan akhirnya pada jam 9.45 pagi, rakanku pun tibalah dengan menaiki bas Rapid penang. maka, kami pun berjalanlah menuju ke distinasi kami.

jam 10.00 pagi, kami tiba di Taman Chai Ling di Butterworth. kami singgah di kedai untuk makan. Aku makan lima pinggan chee cheong fan. Rakanku makan semangkuk besar mi kari dan lima keping kuih.

Semasa dok pelahap makan, orang dah call. Depa call tanya kami kat mana. Pengerusi dok tunggu nak buat mesyuarat khas. Bagi tau sajalah tengah dok makan. Apa nak kata kan? Bas lambat.

Jam 11.00 pagi, selesai makan. Selepas membayar, terus menuju ke perhentian bas. Tunggu lima minit saja, bas pun sampai. kami naik bas. 15 minit kemudian, kami tibalah di distinasi kami, SBM. Panasnya bukan main lagi.

Mesyuarat tamat jam 1.00 tengahari. Aku minta kerani tolong pi beli nasi. Dia tahulah banyak mana aku makan. Aku nak nasi dan kuah saja. Jam 1.30, kerani dah balik dari beli nasi. Ok cantik, nasi aku ni, bungkusan memang besar. Enam orang makan punya nasi, aku bantai sorang. Tengahari itu, tanpa disangka-sangka, hujan turun dengan lebat sekali.

Nasi aku ni ada sekeping ikan. Tak apalah bantai saja. Selepas makan nasi bungkus besar tu, pekena pulak keropok lekur. Tapi keropok lekur tu liatlah penat nak kunyah. Dan pada tengahari itu, aku telah dapat minum sebungkus teh ais secara percuma.

Jam 4.30 petang. Bertolak pergi ke jeti dengan menaiki teksi. Petang itu, hujan renyai-renyai. Tetapi, apabila sampai di jeti feri di Pulau Pinang, hujan begitu lebat sekali. Sampai di rumah jam 6.15 petang.



Related Posts



0 comments:

Post a Comment

Statistik

Perhatian kepada pengunjung blog Suara Oku..

Blog ini adalah bertujuan untuk memberi informasi terkini dan memperjuangkan nasib Orang Kelainan Upaya(OKU) di Malaysia.

Justeru itu pihak blog memohon jasa baik pengunjung untuk menyumbang sebarang informasi berkenaan kempen,artikel dan apa sahaja yang melibatkan OKU.
Pihak blog juga ingin mengajak rakan-rakan di luar yang berminat untuk menulis mengenai OKU untuk menyertai kami terutamanya daripada golongan OKU sendiri.
Pihak blog juga amat menghargai sekiranya rakan-rakan membuat pautan blog ini di blog anda.

Sebarang pertanyaan dan cadangan silalah email pada :
suaraoku@gmail.com.
-Terima Kasih-

"Bukan Wang Yang Ku Pinta, Cuma Secebis Perhatian "

OKU'S Supporter Blogger

OKU'S Supporter Blogger

Pandangan Anda


ShoutMix chat widget

Followers

 
Copyright © Suara OKU | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog