Wednesday, November 4, 2009

Umpan Roti Samun OKU | Nizar Prihatin

Wednesday, November 4, 2009 |
Justify Full

Oleh Md Fuzi Abd Lateh

BUKTI…Gurdip (duduk kiri) dan beberapa rakan lain menunjukkan salinan laporan polis yang dibuat semalam.

RAWANG: Hanya berumpankan juadah sarapan pagi iaitu roti canai dan air minuman kotak, dua lelaki yang menyamar sebagai dermawan menyamun Rumah Badan Latihan dan Hidup Berdikari di Taman Garing di sini, pagi semalam.

Kejadian berlaku jam 10.30 pagi ketika mangsa yang juga setiausaha rumah itu, Gurdip Kaur @ Rina, 49, didatangi dua suspek yang menyamar sebagai pelawat dan ingin menderma makanan kepada mereka sebelum melarikan wang dan barangan berharga RM20,000.

Menurutnya, dia tidak menyangka suspek sebagai penjenayah kerana mereka bijak mempedayakannya dengan berpura-pura sebagai penderma.

Katanya, ketika kejadian, dia berada di rumah itu bersama seorang penghuni, Lawrence Joseph, 22, dan pelajar asing dari Universiti Jerman, Sussanne Neiro, 24, yang menjalani latihan bidang sains politik di negara ini.

“Mereka datang dua kali ke sini. Sebelum menyamun, mereka membawa sarapan iaitu roti canai, bungkusan roti dan air minuman kotak untuk didermakan kepada 15 penghuni di rumah ini.

“Kira-kira 10 minit kemudian, suspek datang semula dan kali ini mengugut akan mencederakan kami dengan parang tajam jika enggan menyerahkan wang tunai dan barangan berharga,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Beliau berkata, dia mengikut arahan suspek dengan menyerahkan wang RM10,000 hasil jualan kupon konsert amal rumah itu yang disimpan dalam laci pejabatnya.

Katanya, suspek turut merampas barangan kemas miliknya iaitu seutas rantai emas, sepasang subang emas, cincin dan sebuah komputer riba.

“Sebaik mendapat wang dan barangan berharga berkenaan, suspek melarikan diri dengan menaiki Proton Wira merah hati.“Saya kemudian menghubungi polis. Amat sedih, kami yang cacat anggota ini juga disamun mereka yang tidak bertanggungjawab itu,” katanya.

Gurdip berkata, kehilangan komputer riba miliknya cukup menyedihkan kerana banyak data dan laporan kegiatan pusat itu disimpan di dalamnya.

Sementara itu, Sussanne berkata, pengalaman ngeri berlaku kali pertama dalam hidupnya ketika berada di negara ini sukar dilupakan.

Katanya, golongan kurang upaya perlu dibantu dan bukannya disamun kerana mereka memerlukan pembelaan yang sepatutnya. “Saya takut mereka (penjenayah) guna parang ugut mangsa.

Kejadian begini memberi pengajaran kepada semua. Saya tidak anggap negara ini bahaya. Ini kerja orang tertentu saja.

“Saya gembira melayani orang cacat di pusat ini sejak melapor diri tiga hari lalu sehingga akhir Disember ini,” katanya.

-Harian Metro


Related Posts



2 comments:

Maiyah said...

mrk akan menerima balasan krn mngambil wang OKU

Suara OKU said...

tak patut betul kan

Post a Comment

Statistik

Perhatian kepada pengunjung blog Suara Oku..

Blog ini adalah bertujuan untuk memberi informasi terkini dan memperjuangkan nasib Orang Kelainan Upaya(OKU) di Malaysia.

Justeru itu pihak blog memohon jasa baik pengunjung untuk menyumbang sebarang informasi berkenaan kempen,artikel dan apa sahaja yang melibatkan OKU.
Pihak blog juga ingin mengajak rakan-rakan di luar yang berminat untuk menulis mengenai OKU untuk menyertai kami terutamanya daripada golongan OKU sendiri.
Pihak blog juga amat menghargai sekiranya rakan-rakan membuat pautan blog ini di blog anda.

Sebarang pertanyaan dan cadangan silalah email pada :
suaraoku@gmail.com.
-Terima Kasih-

"Bukan Wang Yang Ku Pinta, Cuma Secebis Perhatian "

OKU'S Supporter Blogger

OKU'S Supporter Blogger

Pandangan Anda


ShoutMix chat widget

Followers

 
Copyright © Suara OKU | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog