Friday, December 4, 2009

Renungkanlah : Selamat Hari OKU Kak Maiyah !

Friday, December 4, 2009 |
Mungkin susah untuk diucap dengan kata-kata bagaimana rasanya menjadi Orang Kelainan Upaya. Tetapi semangat golongan OKU yang sentiasa kental meneruskan kehidupan seharusnya dihargai dan dihormati oleh mereka yang bukan OKU. Bukan untuk menagih simpati tetapi dengan usia 52 tahun kemerdekaan Malaysia, seharusnya Malaysia sudah menjadi negara yang mesra OKU.

Banyak skandal dan pembaziran wang negara dilaporkan di media arus perdana. Alangkah baiknya wang itu digunakan kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai negara yang mesra OKU. Negara yang mesra OKU adalah bermaksud negara yang menjaga kebajikan OKU, menyediakan kemudahan OKU dan menganggap OKU sebagai aset negara yang bernilai tinggi.

Ingat, sesiapa pun bisa bergelar OKU walaupun tinggi mana kedudukan anda.

Di bawah adalah catatan saudari Maiyah. Rakan dan pengunjung setia blog Suara OKU. Selamat Hari OKU akak dan buat pembaca di luar sana renungkanlah catatan peribadi insan mulia ini. Wassalam..

4 Disember 2006
lonely Pictures, Images and Photos

8 jam 15 min sebelum tu.. Aku dah sampai ke tempat keje.. dah siap2kan apa yg patut n aku gi beli sarapan pas tu mkn kat dlm opis tu je.. sambil dok bersembang ngan pegawai operasi dan pegawai ronda yg turut ada dlm pejabat.. tapi hari ni aku rasa mcm sgt kosong.. rasa boring sesgt

6 jam 15 min sebelum tu..
Pegawai operasi menyerahkan duit deposit bebudak yg nak advance n sruh aku gi pass kat sorang2.. so aku start motor kompeni n round dr satu post ke satu post.. sampai aku tensen sbb cari satu mamat ni yg ilang dr post.. merata aku jalan dlm bangunan.. kaki aku naik lenguh.. penat rasanya.. nasib ko le mamat tak mer
asa le duit advance yg ko apply nih

1 jam 15 min sebelum tu..
Aku tetiba rasa nak balik umah jap.. sbnrnya nak kecek duit mak aku.. jadi mintak balik jap pas tu kene cari kenderaan utk bwk aku.. takkan nak naik bas kot.. tempoh kebenaran utk kuar hnya 1 jam.. so aku gi jumpa satu staff utk pinjam motor.. mamat ni bagi sambil pesan bwk elok2

1 jam 5 min sebelum tu.. Perjalanan dr tempat keje ke umah hnya 10 min.. sampai umah aku tak masuk sbb taknak lama2, mintak mak duit dari atas motor je.. mak pun pesan bwk motor elok2.. ntah nape aku bleh tringt sesgt pada Fizi, umah Along tak jauh pun dekat ngan umah adik gak.. jadi pas tu aku mnghala plak ke rumah Along

10 min sebelum tu.. Dah hampir satu j
am aku kat umah Along dok tgk anak n main jap dgn Fizi sampai dah bik lebih masa.. aku pun bergegas kuar, start motor n aku kat atas jalan raya

2 min sebelum tu.. Aku sampai di Jalan Pasar Keramat.. keadaan jalan tenang tak byk kete lagi.. aku bukan rempit.. aku bwk tak laju.. kalo kete ye.. aku suka bwk kete ngan laju tapi kalo motor aku takut kit.. meter motor pun baru cecah 50 km sejam.. sehinggalah 2 min selepas tu aku tiba di Lorong Kiri 17

04:15 pm ketika itu.. Sebuah teksi kuar ke jln besar iaitu laluan aku dari simpang belah kiri dgn tetiba.. aku terkejut dan cuba elak ke kanan tapi tergeser bucu kete sbb aku dah hampir dgnnya.. kemudian aku bleh tercampak dan belakang aku terhentak pada bahu jln.. kepala aku pun turut bedarah.. pandangan aku makin lama makin kabur

harapan Pictures, Images and Photos

1 bulan 3 hari selepas itu.. aku buka mata n aku kat ICU.. aku tak bleh bersuara sbb leher aku dah ditebuk utk laluan pernafasan.. rambut aku botak sebelah krn ada luka pd bhgn kiri kepala

Pada detik tarikh dan bulan inilah aku mula hidup sbg OKU.. rasanya baru smlm aku berdiri, berjalan dan berlari.. tapi inilah ketentuan yg telah Allah tetapkan utkku.. manakan aku bleh lupa pada tarikh ini

doa Pictures, Images and Photos


Related Posts



1 comments:

Suara OKU said...

This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Statistik

Perhatian kepada pengunjung blog Suara Oku..

Blog ini adalah bertujuan untuk memberi informasi terkini dan memperjuangkan nasib Orang Kelainan Upaya(OKU) di Malaysia.

Justeru itu pihak blog memohon jasa baik pengunjung untuk menyumbang sebarang informasi berkenaan kempen,artikel dan apa sahaja yang melibatkan OKU.
Pihak blog juga ingin mengajak rakan-rakan di luar yang berminat untuk menulis mengenai OKU untuk menyertai kami terutamanya daripada golongan OKU sendiri.
Pihak blog juga amat menghargai sekiranya rakan-rakan membuat pautan blog ini di blog anda.

Sebarang pertanyaan dan cadangan silalah email pada :
suaraoku@gmail.com.
-Terima Kasih-

"Bukan Wang Yang Ku Pinta, Cuma Secebis Perhatian "

OKU'S Supporter Blogger

OKU'S Supporter Blogger

Pandangan Anda


ShoutMix chat widget

Followers

 
Copyright © Suara OKU | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog