KUALA LUMPUR 13 April - Kementerian Pengangkutan menggesa pengusaha pengangkutan awam supaya menyediakan kemudahan awam yang lebih mesra golongan orang kurang upaya (OKU).
Menterinya, Datuk Seri Ong Tee Keat berkata, beliau mendapati kebanyakan pengusaha tidak memandang serius keperluan itu dan usaha penambahbaikan harus disegerakan.
"Pengusaha-pengusaha telah berjaya menyediakan pelbagai kemudahan untuk kegunaan orang awam, tetapi malangnya kebanyakannya tidak mengambil kira keperluan golongan OKU.
"Seperti sedia maklum, perkhidmatan pengangkutan awam masih dikuasai pelbagai agensi dan kementerian.
"Oleh itu, saya telah mengarahkan pengusaha-pengusaha terbabit mempercepatkan proses penambahbaikan kemudahan mesra OKU ini bagi mereka," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri majlis perasmian Pusat Vokasional Kelab Kecemerlangan Ampang Jaya (KKAJ) khas untuk OKU dekat sini hari ini.
Turut hadir Timbalan Pengerusi Resorts World Bhd. (RWB), Tun Mohammed Hanif Omar; Pengarah Eksekutif RWB, Tan Sri Alwi Jantan; Presiden KKAJ, Kapten K. Bala dan Setiausaha KKAJ, Md. Rodzi Saad.
Menurut Tee Keat, beliau telah mengarahkan Keretapi Tanah Melayu Bhd. (KTMB) supaya mengambil kira semua aspek penting dalam menyediakan kemudahan mesra OKU misalnya dari segi reka reka bentuk yang meliputi ruang antara gerabak kereta api dan platform.
"Kita sedar ia satu cabaran kepada pengusaha memenuhi spesifikasi yang diperlukan OKU lebih-lebih lagi kebanyakan stesen dibina oleh pemaju yang berlainan.
"Bagaimanapun, kita akan tingkatkan pemantauan terhadap perkhidmatan pengangkutan awam sama ada di bawah kuasa tadbir demi tujuan menaikkan taraf kemudahan yang lebih mesra OKU," katanya.
0 comments:
Post a Comment