Tuesday, August 11, 2009

70 peratus daripada OKU berdaftar dengan JTK sudah dapat kerja

Tuesday, August 11, 2009 |
KUANTAN 2 Ogos — Kira-kira 70 peratus golongan Orang Kurang Upaya (OKU) yang mendaftar dengan Jabatan Tenaga Kerja (JTK) sudah berjaya memperolehi pekerjaan sehingga ini.

Timbalan Menteri Sumber Manusia Senator Datuk Maznah Mazlan berkata daripada 10,699 OKU yang berdaftar dengan JTK sehingga ini, 7,482 daripadanya berjaya ditempatkan dalam pelbagai sektor pekerjaan.

“Bagaimanapun, bilangan OKU adalah lebih daripada itu dan pihak kementerian akan berusaha untuk mencari pekerjaan yang sesuai buat mereka sekiranya mereka mendaftar degan JTK,” katanya ketika berucap pada majlis Mesyuarat Agung Persatuan Pemulihan OKU (PPOKU) Pahang dan Karnival Pekerjaan OKU peringkat Pahang di sini, hari ini.

Majlis yang dirasmikan Sultanah Pahang, Sultanah Kalsom itu turut dihadiri Penaung Diraja PPOKU, Tengku Arif Temenggong Pahang, Tengku Fahd Mua’adzam Sultan Ahmad Shah.

Maznah turut menggesa majikan sektor swasta agar membantu kerajaan dalam mengambil sekurang-kurangnya satu peratus pekerja dari golongan berkenaan sebagai pengiktirafan kepada pencapaian akademik dan usaha gigih mereka.

Sementara itu beliau berkata 134 usahawan termasuk 17 di Pahang memperolehi kelulusan mendapat Skim Bantuan Galakan Perniagaan OKU (SBGP-OKU) bernilai RM5.5 juta dalam tempoh antara Januari dan Julai tahun ini.

Katanya dianggarkan 257 peluang pekerjaan disediakan menerusi usahawan yang menerima skim tersebut. - Bernama


Related Posts



2 comments:

Anonymous said...

berapa ramai OKU di pahang yerk.. terutama kuantan...

Anonymous said...

boleh x nyatakan masalah yg dihadapi gologan oku terutama di taman rekreasi..... harap boleh tolong.... :)

Post a Comment

Statistik

Perhatian kepada pengunjung blog Suara Oku..

Blog ini adalah bertujuan untuk memberi informasi terkini dan memperjuangkan nasib Orang Kelainan Upaya(OKU) di Malaysia.

Justeru itu pihak blog memohon jasa baik pengunjung untuk menyumbang sebarang informasi berkenaan kempen,artikel dan apa sahaja yang melibatkan OKU.
Pihak blog juga ingin mengajak rakan-rakan di luar yang berminat untuk menulis mengenai OKU untuk menyertai kami terutamanya daripada golongan OKU sendiri.
Pihak blog juga amat menghargai sekiranya rakan-rakan membuat pautan blog ini di blog anda.

Sebarang pertanyaan dan cadangan silalah email pada :
suaraoku@gmail.com.
-Terima Kasih-

"Bukan Wang Yang Ku Pinta, Cuma Secebis Perhatian "

OKU'S Supporter Blogger

OKU'S Supporter Blogger

Pandangan Anda


ShoutMix chat widget

Followers

 
Copyright © Suara OKU | Powered by Blogger | Template by Blog Go Blog